זמינות ושרידות הן מילים גדולות עם משמעות כבדה ויקרה מאוד. מרבית המשתמשים שומעים את המונחים כחלק מהסבר על מערכות המחשוב שלהם מבלי לתת תשומת לב ראויה למהות, למשמעות ולהבדל של מרכיבים כל כך קריטים שיכולים לשמות ללקוח את הקרקע מתחת לרגליו.

משמעות המילים פשוטה להבנה:

זמינות = האם המידע/ מערכות שלי יהיו זמינות עוד שעה/ מחר. או כמה זמן השבתה יהיה לי בשנה?
שרידות = האם המידע שלי ישרוד פגיעה במידע או במערכות המחשוב.

DRP

זמינות שרתים / שירותים

מרבית שירותי המחשוב מתחייבים ל 99% או 99.9% זמינות. זו הבטחה יפה, אך מעטים עוצרים להבין את המשמעות מאחורי ההתחייבות;

אם חברה משתמשת בשרת וירטואלי לאירוח אתר או ניהול של כל מערכת מחשוב אחרת בכל מקרה של חוסר זמינות, יש פגיעה ישירה בעבודת הלקוח.
99.9% זמינות אומר 8 שעות השבתה לשרתים בשנה.
99% זמינות, אומר 87.6 שעות השבתה בשנה. פי עשר, כמעט 4 ימי עבודה.

כאשר מבינים את המשמעות עולות השאלות – כמה עולה שעת השבתה לחברה, ומה המשמעות של התחייבות הספק?

התשובה היא חד משמעית. אין משמעות להתחייבות הספק!

כל ספקי מחשוב הענן הרציניים מתחייבים לזמינות X ופיצוי ביחס לזמן ההשבתה ולמחיר השירות. כלומר אם לקחנו שירות במחיר של 1000$ בחודש, והמערכת היתה למטה 3 ימים נקבל פיצוי של 100$ שלא יכסו את הנזק של שעת עבודה בודדת אפילו.

אני לא מזלזל בהתחייבות הספק, וחשוב לבחור ספק מקצועי עם תשתיות איכותיות אבל חשוב להבין שמחיר המוצר יהיה בדרך כלל אחוז אפסי מערך המוצר ללקוח.

שרידות שרתים / מידע

שרידות מידע היא נושא הרבה יותר רגיש, כי אם חס וחלילה עסק מאבד את המידע שלו כבר מדובר בנזקים בלתי הפיכים עד סגירת הפעילות העסקית.

במקרה של פגיעה מהותית במידע העסקי רק 18% ישרדו מעבר לשנה וחצי ממועד האירוע.

אם לא היתה זמינות של שעה או שבוע זה נזק מהותי אבל מרבית העסקים יעברו אותו ללא קושי גדול. אם החברה איבדה את רשימת הלקוחות שלה/ ספרי הנהלת החשבונות, מידע עסקי, קוד פיתוח… מדובר כבר בנזק בלתי הפיך.

שאלו את עצמכם:

  • האם אתם סומכים על ספק המחשוב שלכם?
  • היכן מאוחסן המידע שלכם?
  • האם יש לו גיבוי?
  • מי אחראי על הגיבוי?
  • מי אחראי על השיחזור?
  • תוך כמה זמן ניתן לשחזר את המידע?
  • מתי פעם אחרונה בוצעה בדיקת תקינות לגיבוי ושחזור יזום?

זמינות שרתים חשובה אבל שרידות מידע חושבה פי מאה ואף יותר. חשבו טוב טוב מי מנהל את המידע העסקי שלכם ומה המשמעות במקרה של…

"לי זה לא יקרה" לא קיים בתחום אובדן המידע הממוחשב – לכולם זה קורה.