“מחשוב ענן זה הדבר הבא” – כך כתוב בכל העיתונים. מרבית העסקים כבר בעלי פעילות חלקית בענן, אבל מחשוב הענן כולל הרבה סודות שהחשיפה שלהם יכולה להיות באיחור רב מדי.

מה זה מחשוב ענן?

במילים פשוטות – העברת מערכות המחשוב הארגוניות מתשתיות פיסיות מקומיות לענן.

מהו ה”ענן”? הענן הוא סביבה וירטואלית של הספק ממנו רכשתם את השירותים. להבדיל מרכישת תשתיות בהן הלקוח רוכש את החומרה והרישוי לעצמו (שרתים, רישוי, מערכות גיבוי, מערכות איחסון), בשירותי ענן אתם רוכשים שירות. הספק אחראי על טיבו והוא זה שבוחר את התשתיות. הוא זה שמנהל אותן וישדרג אותן. לקוח הקצה לא יודע היכן השרתים מאוחסנים, כיצד הם מנוהלים ואין לו כל גישה פיסית למידע.

10 הסודות השמורים בשוק מחשוב הענן

  1. ספק או מפיץ – ספקים רבים, מוכרים שירותי ענן על תשתיות בשכירות (מפיצים) או בניהול חברות צד ג’, דבר שפוגע ישירות בביצועים ובאיכות התמיכה. רכישת השירות מהגורם שמחזיק ומנהל את השרתים מבטיחה מענה מקצועי יותר וטיפול מהיר יותר בתקלה, אחרת מדובר בטלפון שבור. משתמש הקצה פונה לאיש המחשבים שלו, שפונה למפיץ, שפונה לספק, שמעביר את הפנייה לטיפול בין המחלקות השונות. משך הטיפוך תלוי בכל חוליה בשרשרת, ברמה המקצועית שלה, בזמינות שלה ובמוטיבציה שלה לסייע. מדובר בהבדלים של סגירת תקלה בדקות, תוך ימים ואף שבועות בתקלות מורכבות.
  2. ספק גדול, שירות קטן – האם פניתם פעם לקבלת תמיכה אצל ספקיות הענן הגדולות? תגלו שחלקן מבססות את התמיכה על מאגרי מידע בלבד ואין שום דרך סבירה לקבל מהם תמיכה אנושית. חלקם מספקים מענים אוטומטיים עם הפניות למדריכים טכניים טכניים ארוכים ומורכבים. תקלות אדמיניסטרטיביות קטנות יכולות להפוך לתקלות גדולות, כך לדוגמא אם אמצעי התשלום של הלקוח, כרטיס האשראי לא תקין יכול להגיע בקלות להשבתה של השירות למשך ימים. מדובר על מערכות גדולות, אוטומטיות שבנויות על שירות זול מאוד, בניהול עצמי וכמעט ללא התערבות יד אדם. אם הניהול נעשה באופן מקצועי וקפדני יש סיכוי טוב שתהיו לקוחות מרוצים, אך מספיק תקלה קטנה שמחייבת “לדבר עם מישהו”, שתהפוך לתקלה משביתה ארוכה עד אובדן נתונים במקרים מסויימים.
  3. שירותים ולא אילתורים – את אותו השירות ניתן להקים על תשתיות שונות. עלות המערכות ותחזוקתן יכולות להגיע להפרש של אלפי אחוזים. לרוב, עם יחס ישיר לאיכות השירות. מאחורי כל פתרון יש מאות ואף אלפי רכיבים, שכל אחד מהם משפיע על רמת הביצועים, השרידות, הזמינות והיציבות של השירות. אותו פתרון יכול להיות אצל ספק אחד על שרת הרכבה (לא מותג), שעובד על דיסקים איטיים, ללא רכיבים כפולים (דיסקים, מעבדים, ספקי כח, תקשורת) וללא גיבוי מסודר ואצל האחר על שרת מותג עם אחריות יצרן מורחבת, שמחובר למערך איחסון עם דיסקים מהירים, רכיבים כפולים לביצועים ויציבות משופרים ומערכת גיבוי מקצועית, שערכה יעמוד על עשרות אם לא מאות אלפי דולרים. מבחינת הלקוח, הוא לא יראה הבדל מהותי במוצר עד ליום של תקלה. במקרה כזה, ההבדל הוא בין תקלה שהלקוח כלל לא מרגיש למול השבתה של ימים ואפילו אובדן מידע ללא יכולת שיחזור.
  4. ותק ויציבות – האם תאחסנו מידע אצל חברה שהוקמה לפני מספר חודשים? או אצל ספק שעובד מהבית? או אצל ספקית אינטרנט שלמעשה מאחוריה יש ספק קטן? כמעט מידי יום קם אתר של “ספק חדש” שמבטיח שהוא מוביל את השוק ומחזיק בכח-האדם מקצועי מהטובים בישראל. בדיקה קצת יותר מעמיקה תגלה שמדובר על שותפות של 2 אנשים שעובדים מהבית, עונים ללקוחות מהנייד שלהם בזמן שהם ממתינים בתור בסופר ויש להם מספר לקוחות מצומצם (ראו סעיף ניסיון וידע).
  5. אבטחת מידע – חברת שירותי ענן היא “בנק מידע”. היא מחזיקה במידע עסקי, שזליגתו יכולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים. שימוש במערכות אבטחה זולות או נהלי אבטחה, שאינם מוקפדים יכולים לגרום למתחרים שלכם להגיע לרשימת הלקוחות, או ספרי הנה”ח שלכם. בחברות רבות לנציגי השירות והתמיכה הרשאות הגישה של הלקוחות חשופים באופן חופשי, בצורה לא מאובטחת ומבוקרת, ישנה קלות מפתיעה של הוצאת מידע מנציגי שירות על ידי פניה פשוטה למחלקות השירות ללא צורך בזיהוי בסיסי. כך לדוגמא ניתן לקבל מידע על שירותי הלקוח, לגנוב דומיין, להפיל שירותים ולבטל שירותים.
  6. תמיכה או ניהול עצמי – בכדי להוזיל עלויות, מרבית הספקים מגבילים את התמיכה לניהול עצמי. שיווקית זה נשמע נחמד, מקצועי ויעיל. אבל נסה להסביר למנכ”ל שלך שנמצא בכנס בחו”ל והחשבון שלו נעול, שיש כרגע בעיה בגישה לשירות ופתחתם קריאה ויחזרו אליה תוך 24 שעות. כדי להגדיר מערכות אצל ספקיות הענן הגדולות נדרשת מומחיות גבוהה מאוד וכל טעות יכול לגרום להפתעה בחשבונית ו/או ברכיבי השירות. למשל, לקוח שיצא מנקודת מוצא, שכל השרתים עוברים גיבוי מסודר יגלה שזה כך רק אם הוא הגדיר שיהיה גיבוי ושילם על שירותי גיבוי מראש. טעות אנוש קטנה שעלולה לגרום לעסק לקרוס.
  7. ניסיון וידע – אין תחליף לניסיון מעשי. לא “הסמכה” של יומיים בבית התוכנה ולא ניסיון של 5 לקוחות יאפשר לקבל תמיכה מקצועית ויעילה. ניסיון וידע הם המרכיב היחיד שמבטיח פתרון מהיר לכל סוג של תקלה/ שאלה. ככל ששרשרת התמיכה ארוכה יותר, הסיכוי לקבל תשובות לא מקצועיות או שגויות גבוה יותר. כולנו מכירים זאת ממוקדי התמיכה של חברות האינטרנט, ששאלה פשוטה לפעמים דורשת טיפול של ימים ארוכים ומעורבות של מספר גורמים.
  8. גיבוי מידע – לקוח שמבטיחים שיש לו גיבוי, לא שואל שאלות. הוא לא מבין את ההבדלים בין סוגי גיבויים שונים. הלקוח מבין שבכל מקרה של תקלה, הספק ידאג להחזיר לו את החומר האבוד ולא משנה אם מדובר בקריסת שרת, גניבה, וירוס או טעות אנוש. בדיקה פשוטה תגלה לכם שמרבית שירותי הענן לא כוללים גיבוי מלא ומסודר למידע. בנוסף, במקרה של פגיעה במידע בחלק גדול מהמקרים לספק לא יהיה מענה. נושא הגיבוי הוא תחום שמרבית הלקוחות ואנשי המחשבים אוהבים לטמון את ראשם בחול ולהגיד “לי זה לא יקרה”, אך הסטטיסטיקות מציגות נתונים אחרים. השאלה שחייב כל אחד לשאול את עצמו “כמה שווה המידע שלי?” מה המשמעות העסקית אם מחר בבוקר כל רשימת הלקוחות, הנתונים הכספיים, החומר השיווקי והסכמים המשפטיים אבדו. המספרים הקטנים ביותר לעסק קטן מדברים על מאות אלפי דולרים. כמה המידע שלכם שווה?
  9. האותיות הנעלמות – או שיטת “בלבלי אותו”. “אותיות נעלמות” הם הסעיפים החסרים בהסכמים, לא מדובר בתוכן ששכחו לעדכן בחוזים, אלא בתוכן שבחרו במכוון להסתיר. “יש לנו גיבוי כזה, אבטחה כזו ו-SLA של 99.9%” נשמע טוב נכון? אך חלק גדול מ”הצגת היכולות” של ספקים רבים בנוי על הטעיית הלקוח. על מנת להימנע משקרים והטעייה מכוונת, מספקים מענה בשפה טכנית ומשפטית מורכבת, כך שנשמע שיש ולמעשה אין.
    דוגמאות אמיתיות:
    תיבת Exchange בגיבוי מלא – הפירוש מאחורי הבטחת הספק – גיבוי לפריטים שנמחקו! האותיות החסרות: במקרה של וירוס, טעות משתמש, האקינג ותקלות סנכרון, אין לנו כל יכולת לשחזר את המידע.
    תמיכה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע – הכוונה בתמיכה היא תחזוקת מערכות, כך שאם תתקשר אלינו ב-2 בלילה, אין עם מי לדבר. גם מוקד התמיכה לא מסייע בשאלות How To. התמיכה מיועדת ליישום במקרים של תקלות בצד שרת.
    SLA לזמינות שירות של 99.9% – ומה קורה אם השירות לא זמין? האם יש פיצוי מוסכם ללקוח? האם הפיצוי משמעותי? אם תיבת הדואר של מנהל הפיתוח לא זמינה יומיים והוא יקבל פיצוי בסך 2$, האם יש ערך ל-SLA?
    תמיכת מומחה – סטודנט שעובד אצלנו חודשיים במשמרות ועבר הכשרה של 3 ימים, “מומחה” שלא נגע בשרת בחייו ולא מבין את הנזק לעסק שלא עובד.
  10. זמני תגובה – זמן התגובה אליו מתחייבות החברות הוא זמן המענה הראשוני. אף חברה לא מתחייבת לזמני תיקון תקלות ובצדק. הרי לא באמת ניתן לדעת מראש את מורכבות התקלה ומשך הטיפול בה.
    אבל גם כאן יש טריק שנפוץ בחברות רבות: “קיבלנו את פנייתך ואנו בודקים אותה כעת.”
    עם קצת תשומת לב ואחרי מספר תקלות ארוכות באופן לא סביר, בעצם תגלו שמייד לאחר המענה לא נעשה דבר, אלא הועבר לטיפול בשעות העבודה הרגילות וכך תקלות, כולל תקלות משביתות שאמורות להיות מתוקנות תוך פחות משעה, יכולות להימשך גם יותר מיום עבודה. המענה נעשה על ידי כונן שאינו טכני, הוא לא באמת מבצע עבודה או בדיקות ואפילו לא מעביר לטיפול גורם מקצועי, אלא פשוט מכניס את הקריאה לתור.

מחשוב ענן כולל יתרונות רבים על פני כל מערכת מחשוב מקומית, אך השירות מחייב גורם מקצועי בעל ניסיון עשיר שיכול לספק ללקוח ביטחון אמיתי להגנה ולזמינות השירותים.

רוצה ללמוד איך RedX שומרת על המידע העסקי שלך?
צור קשר עם מומחה שירותי הענן שלנו עוד היום.