מחשוב הענן ב-2016 ראיון עם דוד מלר, פתרונות מחשוב

דוד מלר, מנכ"ל Adom-It, פתרונות ושירותי מחשוב מביא מהידע וניסיונו הרחב בתחום מחשוב הענן.

פתרונות ושירותי מחשוב דוד מלר

מה צפוי לדעתך ב-2016 מבחינה טכנולוגית במחשוב ענן? מהם, לדעתך, המגמות והחידושים הטכנולוגיים שיבלטו בתחום השנה?

בשנת 2016 מהפכת הענן בעסקים כבר הושלמה. כעת היא משתכללת ומשתדרגת כשהנחת המוצא היא לא האם אתם בענן, אלא איך אתם בענן.
מחשוב ענן לא רק משנה את התשתית העסקית, אלא יוצר הזדמנויות חדשות והופך את המידע למרכז העסק. הוא מאפשר לא רק לאחסן, אלא גם להנגיש, לעבד, לנתח נתונים, להסיק מסקנות ולפעול בהתאם להן בזמן אמת תוך שינוי מהותי של העשייה העסקית.
הענן מספק יותר גמישות בד בבד עם עלויות תפעול נמוכות יותר. מצד שני, המשמעות שלו כבר מזמן לא רק בחיסכון הכספי, אלא בשינוי התודעתי שהוא מייצר. האפשרות לעבור ממדיניות ארגונית של מכירת מוצר למדיניות ארגונית של אספקת שירות/מוצר לפי דרישה תוך יכולת גמישה ומותאמת אישית, היא תולדה של יכולות חדשות שמאפשר הענן, כמו גם של השינוי החשיבתי שזולג מהטכנולוגיה אל החשיבה העסקית בכלל.
הענן מחולל שינויים בעסקים וערכם של הנתונים הולך וגדל, במיוחד כאשר לא רק מאחסנים אותם אלא גם מעבדים, מנתחים ופועלים לפי התובנות המופקות מהם בזמן אמת. עסקים המסתגלים לעידן הדיגיטלי במתכונתו הנוכחית ומאמצים אותו, ישרדו וישגשגו בעוד שאלה, שאינם מצליחים להסתגל או אינם מסתגלים מספיק מהר ייעלמו מן העולם.
מסדי נתונים ו-Big Data, מסדי הנתונים גדלים בקצב מדהים כתוצאה מהעלאת נתונים אל מערכות הענן המאפשרות אחסון כמויות אדירות של מידע הם יהיו אלה שיכתיבו את הקצב.
חברת גרטנר אומרת שב-2016 יהיו בשימוש בעולם 6.4 מיליארד דברים מחוברים (Internet of Things או IoT), גידול של 30% לעומת 2015. מספר זה יגיע ל-20.8 מיליארד עד 2020. ב-2016 יתחברו 5.5 מיליון דברים מדי יום.
לכן אנחנו צפויים לראות פתרונות, שיספקו מענה לנפחי התעבורה ההולכים לגדלים, תוך מענה לסוגיות של אבטחת מידע ואיומים חדשים.

מהם השימושים החדשים בתחום?

חברה מונעת-נתונים: לשנות את העסקים עם נתונים אמינים בזמן אמת. עסקים שנולדים כיום הם עסקים הבנויים סביב הדיגיטל. הם מפיקים מהנתונים שבענן תובנות המעניקות להם יתרון תחרותי. לדוגמה, מוצרים ושירותים מותאמים אישית המשנים את אופיים בהתאם להקשר, בטיחות ויעילות תפעוליות משופרות ומתן יכולת לעובדים לקבל החלטות מהירות יותר ב"נקודת הפעולה".
לפי דרישה: גמישות משופרת עם עלות נמוכה יותר של הטכנולוגיה התפעולית. הרבה חברות עוברות מעולם המתמקד במוצרים לעולם המספק מוצרים ושירותים לפי דרישה. היבט זה קשור למחשוב הענן המאפשר הרכבה לפי דרישה של שירותים, אספקתם והתרחבות לרמות חדשות של יעילות כלכלית. כלכלת השיתוף והגידול הבלתי פוסק בחברות כגון Airbnb, אובר וקיקסטרטר הן דוגמאות מפורסמות למגמה זו.
אמון: צמצום הסיכון העסקי והגנת ערך המותג. מקובל לומר על אמון "שזוכים בו טיפה אחר טיפה אך מאבדים אותו בדליים". עסקים דיגיטליים חייבים לעורר אמון, בכדי להצליח מאחר ונאמנות הלקוחות נעלמת מיד עם התרחשות חוויה בלתי מספקת או לא נעימה עם המותג. מכאן הצורך "להגן, לזהות ולתקן" בזמן אמת.
חוויה מחוברת: להשיג לקוחות ולשמור עליהם באמצעות חוויה מחוברת מדהימה. עסקים דיגיטליים משיגים ביצועים טובים יותר, כאשר הם מציעים רצף חוויות מבודל. עסקים צריכים להיות מוכנים ומצוידים ללוות את לקוחותיהם "במסעם", דבר שמצריך הבנה מעמיקה של נקודות הקשר של הלקוח עם המותג.
עובדים חדשניים: שינוי אופיו של מקום העבודה יכול להצית את החדשנות ולעודד את התפוקה. יותר מתמיד, עסקים מנסים לבדל את עצמם זה מזה בעזרת חדשנות. המעסיקים שואפים לאפשר לעובדים להפיק את מרב היצירתיות עם רשתות גדולות וגישה לידע חבוי. במקביל משתנות גם ציפיות העובדים: גדל הביקוש לסביבות עבודה שאינן מוגבלות למיקום אחד. האופן שבו אנו משנים את העבודה והקישוריות המתמדת המתאפשרת על-ידי הטכנולוגיה מסירים את המחסומים שמנעו מאתנו לעבוד יחדיו ביעילות בסביבות ניידות ומבוזרות. כתוצאה מכך, עסקים צריכים לוודא שמקום העבודה שהם מציעים מאורגן בהתאם ומאפשר שיתוף פעולה, שהוא המרכיב ההכרחי לחדשנות.

השיתופיות בענן – אלו אמצעי שיתופיות באינטרנט מוכיחים עצמם מועילים במיוחד?

עדיין, הפעילות האינטנסיבית ביותר בענן מתבטאת בגישה מרחוק לאימייל ושיתוף קבצים. ככל שהפעילות בארגון עוברת לענן, מוטמעת יותר ויותר חווית השימוש במובייל ותופעת ריבוי מסכים. ניתן לראות שיפור של חווית המשתמש אצל העובדים, עבודה שיתופית ושיחות ועידה, נתמכים על ידי פתרונות לשיחות וידאו.

איזה פתרונות חדשים ולא מוכרים רואים בתחום זה (שיתופיות בענן או בענן)?

אנו רואים פתרונות חדשים של שיתופיות בחדרי שיחות וידאו ארגוניים בענן ובמודל תשלום בענן, כמו כן ניתן לראות פתרונות לניהול הדאטה בענן ופלטפורמות ניהול שונות, שמטרתן לייעל ולהאיץ תהליכים ארגוניים בענן, ניתוח נתונים ושימוש בסטטיסטיקות על מנת לספק מענה טוב יותר, תוך ניטור מתמיד של הפעילות.

מה אתה ממליץ למנמ"רים לעשות באופן מעשי בתחום זה? באלו היקפי השקעה מדובר? מהי התמורה הכספית המוחשית שניתן להראות להנהלה בתחום זה?

ממליץ למנמ"ר לבצע סקר שוק, לא ללכת "כמו עדר" אחרי פיתרון כי כולם עושים ככה, אלא לבחון נקודתית ותוך ראיית-על של מטרות הארגון והאסטרטגיה העסקית שלו, ולבחור בפתרון שייתן את הערך המוסף הגדול ביותר.

מהם האתגרים שעלולים להיתקל בהם?

מנמ"רים נאבקים על מנת להיערך לקראת השינוי הדיגיטלי אותו עליהם להעביר את הארגונים שלהם, אולם פחות ממחצית, 41% מהם מדווחים על עצמם כמוכנים לקראתו, כך עולה ממחקר חדש.
את המחקר יזמה יוניסיס (Unisys) והוא נערך בקרב מאות מנמ"רים באירופה ובארצות הברית. עורכי המחקר קובעים כי "מומחי IT ומנהלים עסקיים בארצות הברית ובאירופה מבינים את הערך של אימוץ מודל עסקי דיגיטלי – אבל מתקשים למצוא את הדרך הטובה ביותר להשיג את השינוי הדיגיטלי הזה".
משתתפי המחקר אמרו שהם מאמינים כי עסקים דיגיטליים נותנים את המפתח ליכולת לספק רמות גבוהות של שירות. 55% מהם אמרו כי דרישת השירות היא האתגר המרכזי שלהם ב-2016.
אני מאמין שסוגיית ניהול הדאטה וייעול השליפה של המידע הוא אחד האתגרים העיקריים שעומדים בפני המנמ"ר ומשפיע באופן ישיר על יעילות הארגון.
כמו כן, אין ספק שאבטחת מידע היא תחום שהולך ותופס נפח רחב יותר של פעילות עם איומים חדשים וצורך לתת מענה בנקודות תורפה חדשות כגון מחשוב לביש, למתקפות וירוס כופר והתקנים ניידים.

אלו טיפים בתחום תרצה לתת לקוראים?

להבין שעסק שלא מיישר קו מבחינת חדשנות ויכולות טכנולוגיות מאבד יתרון תחרותי.
מצד שני, לא לבצע מהלכים רק כי כולם עושים או בלי להבין את המשמעות שלהם. לבחון כל מהלך בכפוף ליעדים האסטרטגים של העסק.
להסתמך על ניתוח נתונים ולבצע מעקב וניטור שוטף של הפעילות בארגון, כדי לקבל החלטות מושכלות.
ארגונים צומחים צריכים לנהל בחוכמה את הצמיחה שלהם ולנצל את יתרונות הענן, כדי לחסוך משאבים.
לא להזניח תכנית DR מעודכנת וחכמה. הענן הוא חלק חשוב ממנה.

איך מחשוב הענן בשנה זאת ישפיע על עתיד הענן הפרטי, הציבורי וההיברידי?

יש להניח כי השנה יצמח שוק הענן על כל סוגיו. כמעט כל משימות העיבוד בתחום ה-IT בעולם עברו למחשוב ענן. רוב הארגונים הבשלים בעולם פונים כיום לפתרונות ענן כפלטפורמה אסטרטגית להגברת הביקוש מצד לקוחות ולהרחבת ערוצי המכירות, והשנה צפויה עלייה של עשרות אחוזים בהשקעה הארגונית הממוצעת בעולם זה.

איך לקוחות עסקיים/חברות גדולות מתייחסות לענן כיום כטכנולוגיה?

המודעות היום הולכת וגוברת בקרב חברות בכל הגדלים, בנוגע ליכולות של הענן כטכנולוגיה מובילה ואף הכרחית ליכולות של העסק. אין ספק כי כבר מדובר ב"סטנדרט" ולא במותרות וכי לקוחות עסקיים בכל הגדלים נהנים מהגמישות שהענן מאפשר ומהתועלות שבו, הן ברמה התפעולית והן מבחינה תקציבית.
נתונים שפרסם המגזין פורבס (Forbes), מראים שמחשוב ענן מהווה את הבסיס ל-86% מניהול תוכן הווב, 83% מנתוני התקשורת, 80% מפיתוח היישומים ו-79% מהתשתיות להתאוששות מאסון.
עסקים צריכים להבין שאפליקציות מחשוב ענן עומדות להוות 90% מכלל תעבורת התקשורת הניידת ב-2019 – גידול של פי 11 ביחס ל-2014.

מה יהיה היקף האימוץ של הענן בישראל השנה להערכתך? באלו תחומים/חברות נראה אימוץ נרחב או שינוי?

תהליך אימוץ הענן החל בשנים האחרונות והוא הולך ומתגבר כשהוא מתפשט גם לעסקים קטנים ובינוניים. יש להניח שמגמה זו תמשיך, כשנראה דיוק גבוה יותר של פעילות בענן, אימוץ יישומים חדשים לענן והתפשטות גם לחברות פחות "טכנולוגיות".
ארגונים גדולים בעולם, כאלה שמעסיקים מעל 1,000 עובדים, צפויים להשקיע השנה סכום ממוצע של 2.87 מיליון דולר בשירותי ענן. ממוצע ההשקעה של כלל הארגונים בעולם בענן יגיע השנה לסך של 1.56 מיליון וארגוני SMB ישקיעו בממוצע 578 אלף, על פי בדיקת IDG. גם בישראל אני צופה עלייה של עשרות אחוזים בהשקעה הממוצעת בענן ב-2016.

דוד מלר
מנכ"ל Adom-It, פתרונות ושירותי מחשוב
אתר: http://adom-it.co.il/

By | 2016-10-12T19:20:04+00:00 מרץ 9th, 2016|שירותי ענן|0 תגובות

נשמח לקבל תגובה - כתבו כאן