בימינו תוכלו למצוא בכל פינה בונה אתרים וכולם כבר יודעים שכל עסק חייב אתר, לא משנה אם זו חנות נעלים, שיפוצניק, או טכנאי מחשבים.
מדריך זה אמור להוות מורה נבוכים ממבט-על, על המשמעות, הכלים והטכנולוגיות הנחוצים לבניית האתר שלכם.

מושגי יסוד בבניית אתר

  • דומיין / שם מתחם (Domain)

    הדומיין הינה כתובת ייחודית השייכת לעסק. השימוש בדומיין משמש בעיקר לכתובת האתר לדוגמא
    www.redx.co.il

    ולכתובות המייל, לדוגמא
    israel@redx.co.il

  • מפתח אתרים

    מפתח אתרים או בונה אתרים הוא הגורם שאחראי לקוד מאחורי האתר. מכיוון שיש טכנולוגיות רבות, יש גם מפתחים רבים. בניית אתר לא מקצועי תגרום לאתר לעבוד לאט, להראות לא טוב בחלק מהדפדפנים, עם פרצות אבטחה, שיאפשרו פריצה לאתר שלכם ומחיקת כל העבודה שעשיתם.

    חברות גדולות ייקחו בדרך כלל מחירים גבוהים וחסרי פרופורציה לערך המוצר. בחברות קטנות או בוני אתרים עצמאיים תקבלו מחירים טובים, אבל הן יכולות להעלם תוך פרק זמן קצר. מומלץ לשמור על הקבלה בין גודל הלקוח ומהות האתר לגודל הספק.

  • מעצב אתרים

    ניתן לעבוד עם המעצב בצורה עצמאית, אך בדרך כלל הוא יהיה קבלן משנה של בונה האתר. מעצב אתרים הוא אמן לכל דבר. מדובר על גרפיקאי עם חותם אישי מאד ברור. בקשו לראות תיק עבודות של הגרפיקאי ובקלות תדעו לזהות מי הגרפיקאי שמתאים לכם. המלצה חמה לפרסם פרוייקט בXPLACE שם תקבלו גם מסגרת תקציב לנדרש, אך יותר חשוב תחשפו בפני תיקי עבודות של מעצבים רבים מה שיקל עליכם לבחור מישהו שיעצב את האתר בטעם שלכם.

  • תמונות

    תמונות באתרים זה נושא מאוד רגיש. למרבית התמונות האיכותיות יש זכויות יוצרים, יש חברות רבות (Fotolia, Gettyimages, Istockphoto) המוכרות תמונות לאתרים ולמדיות פרסום אחרות. לחברות אלו מחלקות משפטיות עם נציגויות בכל העולם שאחריות על אחוז גדול מהכנסות החברה. כך לדוגמא נתקלנו במפתח אתרים שקיבל מכתב דרישה לפיצוי טרם הגשת תביעה בסה”כ של 10,000 ש”ח בגין תמונה אחת קטנה של מפתח שהוצבה בסמוך לשדות כניסה לממשק ניהול האתר. עלות התמונה ברכישה רגילה 1-5$. חסכו לעצמכם טרחה מיותרת זו. דאגו שיחד עם האתר תקבלו תיעוד מסודר של כל רכישת התמונות שנעשתה עבורו. והזהרו מהעלאה של תמונות אקראיות שמצאתם באינטרנט.

  • ממשק ניהול

    אתר סטנדרטי כולל 2 ממשקי ניהול:
    1. ממשק לניהול תוכן האתר – דרכו מעדכנים תוכן, תפריטים וכן הלאה – זה ממשק העבודה העיקרי של הלקוח.
    2. ממשק מנהל לאירוח האתר – ממשק זה כולל רכיבים טכניים מתקדמים המיועדים לניהול של הדומיין, תיבות הדואר, הרשאות גישה לחשבון וניהול מתקדם של רכיבי האחסון. אזור זה מיועד בעיקר לגורמים טכניים מטעם הלקוח.

  • אירוח אתר

    לאחר הקמת האתר, נדרש שירות אירוח לאתר. יש לבחור את שירות האירוח הרצוי בהתאם לייעוד האתר, טכנולוגיית האתר, הרגישות שלו ונפח התעבורה. יש אירוח על תשתית לינוקס ויש על תשתית Windows של Microsoft. יש שרתים שיתופיים שמאחסנים מאות אתרים ויש אתרים שמאוחסנים על שרת ייעודי. חשוב לדרוש מספק אירוח האתר שירותי גיבוי וניטור לאתר ועדיף גם ניטור אבטחה. אלו יבטיחו שבמקרה של פריצה לאתר, הנושא יטופל ביעילות ובמהירות. ללא איתור הפריצה בזמן, ייתכן ותאבדו את האתר וכל תוכנו ללא יכולת שיחזור.

  • חבילת אירוח

    על מפתח האתר להגדיר דרישות טכניות, בכדי שספק אירוח האתרים יספק לכם את החבילה המתאימה, שתתמוך בטכנולוגית האתר ותספק את המשאבים (נפח איחסון, תעבורה וגיבוי) הדרושים לו. במרבית המקרים, חבילת האירוח, כוללת גם שירותי דואר וניהול DNS. אלו שירותים מקצועיים ורגישים מאוד שכדאי להפקידם בגורם מקצועי בלבד. ראינו כבר מקרים רבים של לקוחות שנפגעו מגורם ניהולי לא מקצועי, אשר גרם לאובדן דואר ואף לאובדן הדומיין (אובדן מיתוג עסקי של שנים ללקוח).

  • שפת אתר / טכנולוגיית אתר

    asp ,.net ,PHP ,html ,Drupal ,Wordpress ,Joomla.  ללקוח קצה זה לא ממש משנה, אך יש טכנולוגיות ושפות רבות ושונות באמצעותן בונים אתרים. אתרים גדולים ומורכבים ייבנו במקרים רבים בטכנולוגיית מבוססות Microsoft ואתרים קטנים ייבנו בדרך כלל ב-PHP. זה לא כלל מחייב ולא מבטיח שאתר שנבנה בטכנולוגייה הוא בהכרח פחות מקצועי. לשם הדגמה, פייסבוק בנוי על  PHP. אומנם כל זה סינית עבור הלקוח, אך חשוב להכיר את הטכנולוגיות ואת המשמעות שלהן לטווח הרחוק.

  • פלטפורמות לבניית אתרים

    ישנם ספקים רבים המספקים פלטפורמה שלהם לבניית האתרים. הבולטים בשוק הם Wix ו-Google. אלו מערכות איכותיות, זולות וגמישות ואם בונה האתר יודע לעבוד איתן באופן מקצועי, התוצאה טובה.

  • אבטחה

    שרתי אירוח אתרים ידועים כשרתים פרוצים מהסיבה העיקרית, שמרבית הפירצות קשורות לקוד האתר. אתר לא מתוחזק ומעודכן או שנבנה על ידי גורם לא מקצועי יפרץ בקלות. הנזק העיקרי בפריצת אתר הוא הסכנה באובדן תוכנו. ללא גיבוי מסודר, לא יהיה ניתן להחזיר את המצב לאחור. ההגנה הראשונה מורכבת מ-2 שירותים: גיבוי אתר + ניטור. שני אלו יבטיחו שבמקרה פריצה בעל האתר יקבל התראה בזמן ויוכל לשחזר את האתר. במקרים שאין ניטור, יתכן והגיבוי לא יעזור במקרים בהן הפריצה לאתר התגלתה מאוחר מידי, מעבר לסבב הגיבוי. כך לדוגמא אם ספק אירוח האתר מבצע גיבוי עד שבוע לאחור, וגיליתם שפרצו לכם לאתר אחרי שבועיים, לא יהיה ניתן לשחזר את האתר.

דגשים שימושיים

  1. דומיין

    • כתובות דואר אלקטרוני: יש לך דומיין? דאג שכתובות הדואר האלקטרוני יהיו עם הדומיין ולא של Gmail או של ספק האינטרנט. זה נראה יותר מכובד ומאפשר ניידות בין ספקים ושירותי דואר.
    • חידוש וניהול דומיין: רבים נוטים להתייחס לדומיין כמוצר נלווה ובגלל מחירו הנמוך לזלזל בחשיבותו וערכו. הדומיין הוא המיתוג שלכם. בכל תקלה האתר והדואר שלכם לא יעבדו ובניהול לא נכון ייתכן ותאבדו אותו. אנו נתקלים כל הזמן בלקוחות שסובלים מתקלות בגלל שקנו את הדומיין דרך גורם לא מקצועי או חברה בחו”ל שלא ניתן לתקשר איתה בצורה טובה. ישנם לקוחות שאיבדו דומיין או שנדרשים לתהליכים ארוכים וקשים, כדי לקבל גישה לניהול דומיין שבבעלותם והכל בגלל ניהול לא תקין של הדומיין.
  2. מפתח אתרים / בונה אתרים

    • יש לנקוט זהירות מיוחדת מבוני אתרים בראשית דרכם. נתקלנו במקרים רבים של לקוחות שקנו אתר בזול ממפתח צעיר וחסר ניסיון, דבר שדרש במרבית המקרים הוצאה חוזרת ובניית אתר מחדש. בניית אתר סביר מחייבת הרבה ידע וניסיון. אם קיבלתם אתר בחינם זה לגיטימי, אחרת תנו לאחרים לשלם על הזכות להיות שפן ניסיונות.
    • בדיקת ספק:

      בדקו את ההסכם, תוך כמה זמן מתחייב הספק להעלות את האתר לאוויר? במידה ולא עמד בזמנים (וזה קורה לרוב), בדקו אלו קנסות קיימים בהסכם. מעבר לכך, חשוב שתבחנו תאימות לדפדפנים, אבטחת האתר, תמונות וזכות הלקוח על קוד האתר. בקשו לראות אתרים שהוקמו על ידי הספק. דברו עם בעלי האתר. האם הוא היה מרוצה מהתהליך, מהמקצועיות, מזמן ההקמה, ממחויבות הספק לתיקונים לאחר העלאת האתר לאויר. בדקו את האתרים מבחינת מהירות טעינה שלהם, ידידותיות למשתמש, מראה, פריסת התוכן, איכות ומקור התמונות.

    • בלי בני משפחה וחברים

      התרחקו מבוני אתרים שאתם קשורים אליהם בקשר חברתי או משפחתי. מדובר על שירות שפעמים רבות מייצר מתחים, סכסוכים וחוסר שביעות רצון. לא נעים להגיד לקרוב ששדרגתם את האתר שלו, כי הוא היה גרוע.

    • ממשק ניהול

      וודאו שאתם מקבלים ממשק ניהול לתוכן האתר, אחרת תדרשו לשלם על כל שינוי. ממשק הניהול מאפשר לבעלי האתר לעדכן תוכן, להוסיף עמודים, לעדכן תמונות וכן הלאה. כיום ממשק ניהול הוא סטנדרט בסיסי ואין סיבה לוותר עליו. מומלץ גם לבקש סביבת ניסיון להתנסות עוד טרם הזמנת העבודה, מכיוון שיש ממשקים כל כך לא ידידותיים ,שהם מחייבים גורם מקצועי שיחייב על כל שינוי.

  3. זמינות ומחוייבות שלכם לתהליך הקמת האתר

    חשוב מאוד להערך ולהתחייב לפרויקט הקמת האתר. המשאב העיקרי בבניית אתר הוא איסוף וכתיבת התוכן. זה נשמע פשוט מאוד לפני תחילת הקמת האתר בפועל. ברגע שמתחילים, מגלים שזו עבודה של ימים ארוכים ומתישים. מפתח האתרים אחראי לתשתית לא לתוכן. בלי התוכן האתר לעולם לא יעלה לאויר.

  4. איחוד שירותים 

    הימנעו מאחסון אתר אצל מפתח האתרים. בניית אתרים ואירוח אתרים אלו תחומים נפרדים הרחוקים מאוד אחד מהשני. בוני אתרים רבים מנסים לפתח ערוץ פרנסה נוסף על ידי מכירת שירותי האירוח ו”נעילת” הלקוח ברשותם. במידת האפשר, מומלץ לבצע הפרדת רשויות ולאחסן את האתר אצל ספק נפרד. במקרים של תקלה בדומיין, בדואר, או באיחסון, משך הטיפול במרבית המקרים יהיה ארוך יותר ומקצועי פחות במידה ומבוצע דרך מפתח האתרים.

    אחת החברות המובילות בבניית אתרים מחייבת באגרסיביות את לקוחותיה לאחסן את האתרים על שרתיה. שרתי האחסון והניהול מנוהלים בכלל אצל חברה צד ג’ שלא ידועה באיכות השירות. התוצאה הלקוח משלם יותר, מקבל פחות וכל תהליך שאמור לקחת דקות, ייקח ימים.

  5. טכנולוגיה

    בחירת טכנולוגיית האתר היא הרכיב הקשה ביותר. מכיוון שיש טכנולוגיות רבות ומרבית בוני האתרים לרוב יעדיפו לעבוד עם הפלטפורמה העדיפה עליהם. כל מפתח יסביר לכם “ששלו הכי טוב”. כדאי להפגש עם מספר בוני אתרים לשמוע מדוע הם ממליצים על הטכנולוגיה איתה הם עובדים ולקרוא מעט באינטרנט. לצערי, במקרה זה אין לי טיפים חכמים שניתן לרכז בפיסקה אחת ולא בעמוד. מדובר באלפי יכולות לכל טכנולוגיה וכל אחד צריך להתאים את הפתרון הנכון לצרכים ולכיס שלו.

  6. יועצים/ חברים ועצות

    זהירות! לא משנה איזו טכנולוגיה תבחרו, איזה עיצוב ומה תכתבו, תמיד יגיע היועץ או חבר שיגיד שזה לא טוב, עם הסבר מנומק שיהרוס לכם את היום. בחרו מעגל מצומצם ככל הניתן שמכיר את העיסוק שלכם ואופי הלקוחות ותשתדלו לדלג מעל השאר.

    התחום  המקצועי של “יועץ אינטרנט” מאוד לא מפותח, אך יועץ מקצועי יכול לחסוך לכם כסף רב ולגרום לבנייה נכונה ומקצועית של אתר. למיטב ידיעתי, כרגע בישראל יש רק ספק אחד מקצועי בתחום: Netnir.

  7. קידום אתרים

    קידום אתרים מתחלק לשניים: קידום ממומן (SEM) וקידום אתרים אורגני (SEO).

    • קידום ממומן עוסק באופטימיזציה של פרסום האתר באמצעות מערכת הפרסום של גוגל Adwords. יש 2 מרכיבים לעלות השירות: תשלום לגוגל בהתאם להקלקות, תשלום לחברה שמספקת את השירות ומבצעת אופטימיזציה ובנייה נכונה של הפרסומות. האתר יופיע באזורי הפרסום המוכרים (האזור הצהוב המופיע בחלקו העליון של דף תוצאות החיפוש), בבר הצד ובאתרים ששותלים אזורי פרסומות של גוגל. מנסיון עם מספר ספקים בתחום, רבים מהם מבצעים אופטימיזציה ראשונה ולאחר מכן כמעט ולא מבצעים עבודה. הקפידו לעקוב אחרי עבודתו של ספק השירות, דרשו דוחות ולמדו את הנושא, אחרת תזרקו על חודש אלפי שקלים ללא תמורה אמיתית.
    • קידום אורגני עוסק בקידום האתר בצורה אורגנית (טבעית) לתוצאות במנוע החיפוש.מדובר בעבודה קשה, סיזיפית ומקצועית מאוד. ישנם ספקים רבים שעושים קיצורי דרך, אך בדרך כלל גוגל מאתרת שמדובר בקידום לא לגיטימי והאתר צונח לעמודים לא נצפים. לקוחות RedX נהנים מהנחה של 15% והכוונה לספקים מקצועיים בתחום.

בהצלחה!

רוצה להבטיח אירוח אתר מקצועי לאחר בנייתו?

צור קשר עם מומחה שירותי הענן שלנו עוד היום.