‘ענן’ הוא המונח היותר שכיח בשימוש, שמתאר שימוש במחשוב ענן, שזה המונח המקצועי יותר.
נתמקד כאן בענן הציבורי. אלו שירותים שזמינים פחות או יותר לכל אחד באמצעות האינטרנט. אני אתן כאן מספר דוגמאות: Dropbox, שזה אחסון בענן, OnLive, שזה שירות משחקים אונליין, בענן.
הסרטון הבא מסביר במהירות במה מדובר כשאתם שומעים מכל עבר על ‘הענן’.

מה מקור המונח ‘ענן’?

יש מספר סיבות שקוראים לזה ענן והעיקרית שבהן היא שענן מורכב מצביר דחוס של מולקולות מים, שנראה כמו אובייקט אחד ממרחק. בדומה לכך, ענן ממוחשב הינו צביר דחוס של מחשבים שעובדים ביחד, כך שזה נראה כמשאב מחשוב אחד ענק למי שמתבונן בו. בקיצור, זה הענן. זה נראה כמו משהו שרץ במחשב, בתיקיה שלך או כל התקן מחשוב, אפילו על התקן מחשוב פשוט כמו Chromebook. למעשה, זה רץ באינטרנט במערך מחשוב, שפועל בשיתוף משאבים אחד עם השני.

למה בכלל לאחסן בענן?

בוא נתייחס קודם כל לאחסון בענן, כדוגמא הראשונה כאן. אתה מתחיל בשני גיגה נפח אחסון, שיש לך גישה אליו מכל מקום, ללא כל עלות קודמת, בניגוד לחומרה ותוכנה שאתה צריך לרכוש מראש, כדי שתהיה לך גישה למשאבי אחסון מקומיים, בארגון למשל. כשאתה צריך יותר משאבי אחסון, Dropbox מציעה לך את השירות הזה בתשלום הזול ביותר ל-100 גיגה נפח אחסון.
כמובן, אתה יכול לקנות כונן קשיח עם נפח אחסון של 100 גיגה, אך כאן טמון ההבדל בין שני המקרים. בענן, שיתוף המשאבים נכנס לתמונה. אתה בעצם משכיר חלק קטן מהכונן הקשיח ותשלם רק על החלק הקטן הזה עבור הדטה סנטר שלך וזה האופן שבו הענן פועל.

ומה לגבי פתרון של עשה זאת בעצמך?

הייתי יכול לקנות שני דיסקים קשיחים עבור שני משתמשים בעלות של 2 כפול $50, שעולה בדיוק כמו אחסון 100 גיגה במשך שנה מחברת האחסון בענן Parliament, כשאני קובע את הפורטים (ports), מגדיר שרת FTP לחלקים התואמים בנתב ואז יש לי 500 גיגה נפח אחסון אמין, שאני יכול לגשת אליו מכל מקום, שייך לי ואני לא צריך לשלם עבורו מדי חודש.
נכון, הייתי יכול לעשות זאת. אז אחסון בענן זה ממש רעיון מטופש.

חכה רגע. אולי זה לא כל כך טפשי. קודם כל, הייתי צריך לשלם קודם כל על הדיסקים הקשיחים מראש (להזכירך, $100), במקום לפרוש את העלות ולהגדיל את המשאבים לפי הצורך. אולי גם לא הבנת… ואתה לא לבד. הרוב לא מבינים על מה דיברתי בחלק של ה’עשה זאת בעצמך’ על raids ו-FTP ואיך להתקין ולהגדיר זאת. רוב האנשים לא יודעים איך לעשות זאת. ואפילו אלו שכן מבינים איך להתקין ולהגדיר זאת, לא רוצים להתאמץ ולוותר על הנוחיות וכל הבלגן הכרוך ב’הרכבה עצמית’ לעתים קרובות. אתה מקבל תמיכה במובייל, כמו גיבוי תמונות בסמארטפון שלי. זה מאד מושך. בנוסף לכך, אתה לא מוגבל בקצב העלאת והורדת תכנים נמוך בשירותי ענן (לדוגמא: בבית יש לך 25 מגה לשנייה ועד 250 גיגה, לעומת החל מ-100 מגה לשנייה ועד ללא הגבלה בנפח בשירותי ענן) או מגבלת רוחב פס בהתחברות מהבית. החשוב מכל, בשירותי ענן תקבל אבטחת מידע הרבה יותר חזקה, כשהעתקים של המידע שלך נמצאים ברחבי העולם, כך שאפילו אם באופן תיאורטי, מתרחש אסון טבע, שיהרוס דטה סנטר שלם, אתה לא תאבד שום דבר.

הדוגמא הבאה שלי נוגעת לטכנולוגיה מתפתחת של משחקים בענן. במקום לקנות מחשב למשחקים עם כרטיס גרפי המקנה למחשב יכולות גרפיות חזקות, מישהו שמשחק במשחקי מחשב לעתים רחוקות, יכול לעשות מנוי בסיסי לרוב ואז לשדרג את המנוי באופן זמני ולשחק את המשחק החדש המדליק שיצא ממש לאחרונה עם יכולות גרפיות מדהימות. כאן אתה לא תצטרך לדאוג שיעדכנו אותך כשאתה מחכה בתור לשחק או להתקין את המשחק. האפליקציות עצמן ירוצו בענן. הרעיון שהתוכנה הזאת שאפילו לא מותקנת במחשב שלך היא כבר הדוגמא השלישית המצויינת להדגמת התועלות של מחשוב ענן.

נכון שזה נשמע נפלא? אבל עיכוב בקבלת השירות מהווה מגבלה רצינית בשירותי משחקים בענן במשך זמן רב. יש שירותים אחרים שאתה יכול ליהנות מהם, כמו עריכת וידאו, שייתנו לך עוצמת משאבים שאין לך כרגע (לדוגמא: אתה יכול להשכיר באופן כזה 1,000 מחשבים). אתה יכול להשתמש בכך על בסיס פרוייקטים וזה יכול להיות הרבה יותר חסכוני מאשר להשקיע סכומים עצומים בחומרה לאותה מטרה.
צפה כאן בסרטון המלא ובעוד דוגמאות לתועלות של שימוש בשירותי ענן:

 

רוצה גם ליהנות משירות ענן מאובטח?

מלא את פרטיך כאן ומומחה שירותי הענן שלנו ייצור איתך קשר.